Home / Psychologia Przetrwania / Pozytywne myślenie

Pozytywne myślenie

Pozytywne myślenie połączone z wolą przetrwania daje nam wielką siłę. Pozytywnie nastawiając się do obecnego położenia i w pełni wykorzystując sytuacje możecie stać się silniejszą, szczęśliwszą i skutecznie działającą osobą. Czynniki te zdecydowanie mogą przełożyć się na zwiększenie szansy przetrwania w kryzysowej sytuacji, a stosowanie pozytywnego myślenia będzie miało również wpływ na życie społeczne jak i zdolności przywódcze. Spędzając dużo czasu w towarzystwie innych ludzi, nierzadko w stresujących sytuacjach, zastanów się kogo wolałbyś mieć u swego boku -kogoś kto zawsze myśli negatywnie, szybko się zniechęca i rezygnuje z celów, czy zdeterminowanego i zorientowanego na cel optymistę, który z całych sił stara rozwiązać pojawiające się problemy? Zastanów się również, jaką osobą Ty chciałbyś być.

szklanka do połowy pełna - pozytywne myślenie
Dla Ciebie szklanka zawsze powinna być do połowy pełna!

Siła psychiczna ma równie wielkie znaczenie co siła fizyczna. Podobnie jak w przypadku fizycznego treningu, im więcej ćwiczycie pozytywne myślenie, tym bardziej wchodzi Wam w nawyk. Dzięki temu pozytywne myślenie staje się nieodłącznym bodźcem wpływającym na ocenianie sytuacji i planowanie kolejnych ruchów, pozwalające dostrzec szanse i możliwości, które z negatywnym nastawieniem zapewne zignorowalibyśmy uznając, że są niewarte uwagi. Uznając coś za niewykonalne, możesz przekonać swoją podświadomość, że faktycznie nie jesteś w stanie wykonać danego zadania, stawiając sobie nieświadomie przeszkody na drodze do celu. Myśl pozytywnie, aby temu zapobiec, lecz nie pozwól aby nadmiernie pozytywne myśli przysłonił realne zagrożenia i zdrowy rozsądek.

Jeśli wierzysz w powodzenie i jesteś pewien swoich umiejętności, zapewne bardziej postarasz się aby osiągnąć cel i podołasz temu, zamiast tracić energię i zamartwiać się w jak beznadziejnej sytuacji jesteś. Jest to swego rodzaju samospełniająca się przepowiednia. Istnieją dowody, na to, że pozytywne myślenie może zmniejszyć fizyczne niedociągnięcia i problemy związane ze stresem czy niepokojem. Oczywiście, jak wspomniałem wcześniej, pozytywne myślenie powinno być łączone z realizmem i opanowaniem.

Jak okiełznać myśli:

  • kiedy przyłapiesz się na negatywnym myśleniu, zacznij szukać pozytywnych stron swoich myśli
  • nie załamuj się porażką, podchodź do spraw z dystansem, obiektywnie i ucz się na błędach
  • traktuj przeciwności losu jako wyzwania, którym możesz sprostać i zdobyć doświadczenie
  • panuj nad sytuacją, jeżeli postrzegasz siebie jako ofiarę, łatwo możesz się nią stać,  szczególnie gdy inni ludzie dostrzegą Twój brak pewności i kontroli
  • uśmiechaj się – uśmiech kojarzony jest z dobrym samopoczuciem, a to dlatego, że uśmiech stymuluje wydzielanie endorfin. Dlatego uśmiechaj się, nawet jeśli nie jesteś nastawiony optymistycznie.
  • wspominaj swoje sukcesy i momenty gdy byłeś dumny ze swoich czynów i osiągnięć

Przygotowując się do nowego wyzwania wykorzystaj swoją wyobraźnię do stworzenia pozytywnej wizualizacji problemu i tego jak go rozwiązujesz. Przygotuj swój mózg na wszelkie możliwości. Podczas wizualizacji, bierz pod uwagę wszystkie okoliczności i czynniki atmosferyczne, jak i Twój stan fizyczny czy psychiczny. Nie skupiaj się jedynie na końcowym efekcie celu – radości z jego osiągnięcia – ale również na drodze do niego. Bądź realistą, podczas drogi do celu będziesz zmęczony, spragniony, będzie Ci zimno lub gorąco, Twój plecak będzie niewiarygodnie ciężki, może padać deszcz, a teren będzie trudny do przebycia, możesz napotkać nieprzyjaciela lub przeszkodę trudną do sforsowania – przygotuj swój mózg na takie i inne niedogodności. Mimo to, w swojej wizualizacji nie zapomnij o pozytywnym nastawieniu wyobrażaj sobie, że z łatwością radzisz sobie ze wszystkimi przeciwnościami. W ten sposób, gdy już znajdziesz się w trudnej sytuacji, będziesz psychicznie gotów i szybko znajdziesz rozwiązanie na powstające problemy.

About Jan Kamoń

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *